lifestyle

Co Ty wiesz o blogowaniu? #2 – relacja z konferencji

07:36:00Unknown


Jak zacząć blogować, które wpisy są najbardziej popularne i jak wygląda współpraca z wydawnictwami - to tylko nieliczne z pytań, na które odpowiedziałyśmy podczas konferencji na Wydziale Politologii UMCS.

Nie założyłabym bloga, gdyby nie zeszłoroczna edycja „Co Ty wiesz o blogowaniu?”. To na niej dowiedziałam się podstaw, które pomogły mi zrobić pierwszy krok w sieci. Nie musiałam szukać platformy, ani zastanawiać się, która będzie dla mnie lepsza. Od praktyków usłyszałam, że blogspot jest prosty i intuicyjny w użytkowaniu, w sam raz dla początkujących. I choć widziałam, że zainteresowanie konferencją było duże, a ona sama zbierała pozytywne komentarze, nie sądziłam, że się powtórzy. A już na pewno nie przypuszczałam, że zostanę na nią zaproszena jako prelegent. 

O czym miałabym opowiedzieć, jak nie o początkach? Przeszłam przez to całkiem niedawno. Dobrze pamiętam, jak zastanawiałam się nad nazwą – miała pasować do tematyki i jednocześnie być na tyle uniwersalna, bym mogła się nią posługiwać za pięć lat. Wyjaśniłam też, skąd się wziął adres dosc-powaznie. Jako fanka zespołu Hey i Katarzyny Nosowskiej inspiracji szukałam w tytułach jej piosenek. Moje ulubione były już zajęte, dlatego zdecydowałam się na Dosyć poważnie, który kilka miesięcy później zmieniłam na obecną, lepiej brzmiącą, formę.  Nie zabrakło kilku zdań o szablonie, który potrafi zdziałać naprawdę wiele. Powiedziałam też, jakie gadżety powinny się znaleźć w panelu bocznym i jak ważny przy prowadzeniu bloga jest fanpage.
Nagrałam też tzw. setkę dla telewizji UMCS

Od początku pisałam tak, jak mnie uczono na studiach dziennikarskich. Jak sprawić, by nasz tekst był atrakcyjny i przyciągnął ogromne liczby czytelników, czym się kierować przy wymyślaniu tytułu i leadu – to zagadnienia, przy których omawianiu czułam się najlepiej. Zdradziłam, jaki jest mój stylebook i dlaczego trzymam się stałej długości wpisu. Nie mogłabym też nie wspomnieć o tym, jaki powinien być pierwszy post.  Wszyscy wiemy,  że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, nieistotne czego by dotyczyło – drugiego człowieka, ubrania czy mieszkania do wynajęcia.

Natomiast moja przyjaciółka Aga, w sieci znana jako Karriba, podzieliła się czteroletnim doświadczeniem w prowadzeniu bloga. Na przykładach omówiła najpopularniejsze wpisy, którymi paradoksalnie nie były opinie o książkach. Uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się też, jak zacząć współpracę z wydawnictwem i na czym opiera się umowa barterowa. Odpowiadając na pytanie z sali, dlaczego internet jest teraz głównym medium, wszystkich rozbawiła: „Nie mam w domu telewizora. Zresztą Iza też nie, bo razem mieszkamy.” Tak naprawdę to mamy, ale nie działa.


To jednak nic w porównaniu do tego, jak wesoło było przy kolejnym wystąpieniu. Kasia znana nam z bloga Z pasją o dobrych książkach, sypała anegdotami jak z rękawa. Przybliżyła zgromadzonym między innymi to, jak zmieniała się blogosfera książkowa – nie tylko pod względem hermetyczności, ale też zachowań i oczekiwań piszących. To był dość gorzki, ale szczery akcent, którego nie mogło w tej dyskusji zabraknąć.

Za zaproszenie dziękuję Radzie Wydziałowej Samorządu Studentów Politologii UMCS i Darkowi, mojemu serdecznemu koledze z bloga Się Mówi. Dla mnie, studentki tego wydziału, to był zaszczyt. Konferencja „Co Ty wiesz o blogowaniu? #2” nie składała się tylko z jednego panelu. Poznałam jeszcze dwie inne Kasie i Patrycję. Dziewczyny podzieliły się doświadczeniem z prowadzenia stron lifestyle’owych. Szkoda, że musiałyśmy się zmieścić w ramach czasowych - mogłyśmy się od siebie jeszcze wiele nauczyć. Czy ktoś jednak powiedział, że to nasze ostatnie spotkanie?

Co sądzicie o takiej inicjatywie?

Przyszlibyście na konferencję, gdyby była w waszym mieście?



Za zdjęcia dziękuję Ani Małoszewskiej

You Might Also Like

0 comments

Archiwum

O blogu

Dość poważnie

Wszystkie teksty opublikowane na tym blogu są mojego autorstwa. Zabraniam ich kopiowania oraz wykorzystywania bez mojej wiedzy i pisemnej zgody.

Formularz kontaktowy